Dalil Qat’ie Al quran

SUMBER HUKUM YANG DISEPAKATI

 

1.  AL-QURAN .

a. Pengertin Al-Quran.

  1. Kalam Allah yng azali.
  2. Ditulis dalam bahsa arab.
  3. Diturunkan kepada Muhammad melalui jibril.
  4. Sebagai mukjizat.
  5. Diriwayat secara mutawatir – dikira ibadah apabila membacanya.

 

Jenis kandungan ayat al-Quran

Jumhur berpendapat sememangnya al-Quran terdapat ayat muhkamat dan ayat mutasyabihat.

Berdasarkan firman Allah

هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ

  • Ayat Muhkamat

ayat al-quran yang terang dan jelas

Maksud al-Quran

وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا

” Allah halal jual beli dan haram Riba”

  • Ayat mutasyabihat

Ayat yang mengandungi beberapa pengertian, perlu diselidiki secara mendalam dan hanya allah sahaja yang tahu maksud sebenar. berkaitan alam ghaib, syurga dan ayat-ayat yang menunjukkan Allah bersifat seperti makhkuk perlu ditakwil, Seperti

يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ

 Tangan Allah ( kekuasaan Allah)

 

Jenis hukum dalam al-Quran

  • Hukum berkaitan dengan Akidah

Beriman dengan Allah ,Malaikat qiamat atau Ilmu tauhid

  • Hukum berkaitan dengan Amalan

Ibadat dan muamalah

  • Hukum berkaitan dengan Aklak

Sifat mulia dan jauh tercela

b. Kehujahan Al-quran.

 

 # Ulamak sepakat terima al-Quran sebagai Hujjah Qat’i.

 # Sumber pertama dalam perundangan islam.

 # Nabi selesai masalah ikut wahyu sama ada jawab soalan atau tetap hukum.

# Riwayatnya secara mutawatir

# Mengandungi pengajaran

# Engkar dikira kafir

 Al-Quran menunjukkn hukum.

 

  • Secara Qat`I.
  • وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا جَزَاءً بِمَا كَسَبَا نَكَالًا مِنْ اللَّهِ

Maksud al-Quran ” Mencuri potonglah tangan”

  • Secara Zanni –tidak jelas.
  • وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ

Maksud al-Quran ” Quru’ samada haid atau suci

Konsep pembinaan hukum al-Quran

  1. Tidak menyusahkan.
  • يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمْ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمْ الْعُسْرَ
  1. Meringankan bebanan
  • يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْيَاءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَإِنْ تَسْأَلُوا عَنْهَا حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللَّهُ عَنْهَا
  1. Beransur-ansur menetapkan hukum seperti hukum Arak.
  • Peringkat 1. Arak perbuatan keji dan dosa namun dinyatakan faedahnya
  • يَسْأَلُونَكَ عَنْ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا
  • Peringkat 2. Arak diharam pada waktu hendak sembahyang
  • يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ
  • Peringkat 3. Arak diharam pada semua keadaan dan waktu
  • يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

 

Cara-caranya Al-quran menerangkan hukum.

1. Lafaz tuntut melakukan.

  • Amar soreh
  • إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى

 

  • fe`el amar
  •  

 

  • Fe’el amar dengan Lam amar
  • ثُمَّ لِيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْيُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ

 

  • Cerita perbuatan difardu
  • يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمْ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى

 

2. Lafaz tegahan melakukan.

  • Lafaz nahi soreh
  • وَيَنْهَى عَنْ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ

 

  • Lafaz nahi perintah tinggal

 

  • وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ

 

  • Cerita buruk dan jahat

 

  •  وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِهَا وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ اتَّقَى

 

  • Janji tidak baik

 

  • وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا

 

3. lafaz Takhyir dan ibahah

  • Lafaz menunjuk ibahah
  • قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنْ الرِّزْقِ

 

  • Lafaz pilihan membolehkan
  • الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمْ الطَّيِّبَاتُ

 

  • Lafaz nafi Ithm (Dosa)
  • فَمَنْ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ

 

  • Lafaz yang menunjuk dijadikan untuk manusia
  • هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا

 

Keistimewaan al-Quran

  • Ketinggian bahasa dari sudut makna dan kesusasteraan.
  • Cerita peristiwa-peristiwa yang telah, sedang dan akan berlaku
  • Tepat dan sesuai dengan teori sains
  • Sesuai tidak kira masa tempat bangsa dan keadaan
  • Prinsip hendak jaga keadilan,menghormati golongan tertindas dan dizalimi

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: